fredag, december 31, 2010

Allt har en mening

Jag har alltid trott på att det som händer, händer av en orsak. Allt som händer har en mening. Allt kan ju inte vara en slump? Kan man styra över allt? kan man förhindra att saker händer? Händer saker av en slump eller är det förutbestämt?

Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker.Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump. Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant.

Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna. I Heisenbergs osäkerhetsprincip finns en stokastisk tolkning. Einstein opponerade sig och uttryckte sig deterministiskt. Gud kastar inte tärning !


Osäkerheten i mikrokosmos tolkas av Heisenberg och de flesta fysiker som naturlag. Vetenskapliga försök skall för övrigt vara deterministiska. Samma resultat skall erhållas gång på gång när vi gör om experiment. De flesta anser trots det att framtiden inte är deterministisk. Att samhällslivet bygger på att människan kan inverka på sin framtid är en självklarhet. En känd science fiction-novell av Ray Bradbury som heter Åskmuller ställer dessa frågor på sin spets. Några resenärer åker tillbaka i tiden, genom ett misstag ändrar de skeendet i forntiden. Kanske har denna novell initierat tankarna om fjärilseffekten. Det visar sig att resenärerna inte riktigt känner igen sig när de återvänder till nuet.

Vid sidan av detta så definierade psykoanalytikern C.G.Jung synkroniserad slump. Den synkroniserade slumpen är händelser i själva livet som är svårförklarliga. Exempelvis när vi möter grannen helt oväntat på en gata i en stad i fjärran land. Synkroniserad slump har inget stöd i vetenskapen.


Jag tror vissa saker är menade att hända, tex möten med vissa människor, händelser som på något sätt är livsavgörande. Sedan hur vi hanterar dessa händelser och möten, och hur vi väljer att gå vidare, är upp till vår egen fria vilja.

En sak som jag tror är viktig är att aldrig ångra något man gjort, hur jäkla dumt det än var just då. Dessutom finns det inget som heter meningslöst.
För hur dåligt jag än mått av vissa beslut, personer eller händelser, så har det i slutändan visat sig leda till något annat. I de flesta fall till något bättre.

5 kommentarer:

theresija sa...

Bra skrivit. Orkade inte läsa allt om slumpen men dina ord var bra.. Jag behöver nog läsa om det några gånger till.. : )

Jeanna sa...

Oh, sådant här gillar jag! =o)
Personligen tror jag att allt händer av en anledning och att det är menignen att vi ska "lära oss" av händelserna i våra liv. Slump eller inte kan diskuteras men jag tror att allt har sin mening. (Ibland behöver vi gå på några nitar dock för att verkligen förstå och för att lära oss.)

Har du föresten läst böckerna "The Secret" och "Samtal med Gud"?

Skumsvamp sa...

NEj de har jag inte läst. Är de bra? Kanske något som skulle passa mig :)

Jeanna sa...

Jag tycker dom är bra iallafall! =o) Samtal med Gud handlar om meingen med livet kan man väl säga och The Secret handlar om hur våra tankar skapar våran verklighet (enkelt förklarat).

Skumsvamp sa...

Låter intressant :)