lördag, maj 07, 2016

Rosacea

Jag vet inte hur men jag har lyckats dra på mig en "hudsjukdom" och det suger verkligen ska ni veta! Vissa dagar vill man bara gråta och inte visa sig ute - det är nämligen hudsjukdomen Rosacea. Det är en kronisk hudsjukdom och det finns inget botemedel för den. Ibland så är mitt ansikte fullt av utslag och det bränner och klia. Det är dessutom så rött så man ser ut som ett stoppljus. Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt ner på krämer o smink men det är inget som hjälper 100%. Ibland kan det kännas som det kanske bli ngt bättre för att sedan bryta ut igen. jag träffade en hudläkare för första gången för ett par år sedan - det va då jag fick diagnosen rosacea. Fick en tablettbehandling i ett par månade plus en salva till ansiktet. Det blev faktiskt mycket bättre och jag kände mig som en levande och bättre människa igen. För man känner att folk tittar på en när man ha utslagen - jag tänker att de nog tänker att jag öser i mig massa onyttig mat och choklad - eller att man inte tvättar sig. De skulle bara veta hur mycket produkter som finns i mina skåp och lådor i mitt badrum. för några månader sen så bröt helvetet loss igen - bli galen - utan smink ser det för jävligt ut och med också. Så det är att välja mellan pest och kolera. Valde att gå till en ny hudläkare denna gång - privat igen. Hon sa att man har egentligen ingen behandling som man vet passar och hjälper till 100&. I och med att det är varmt och sol ute nu så fick jag inga tabletter denna gång - är tydligen farligt och äta dem och vara i solen. Så jag fick allergitabletter utskrivna - skulle vara för att får bort utlag o kliandet samt en ny salva . Dessutom ordinerade att ta solksydd 50 i ansiktet varje dag. Det bli lite krämer. Ovanpå detta kan man har det vanlig sminket. Sen är det ju en massa saker man ska undvika när man har detta tex, kaffe, starka drycker o stark mat, alkohol, vara i solen mm. Nu har jag fått gnälla av mig lite - idag suger det verkligen.

Inga kommentarer: