tisdag, november 16, 2010

Det här med facebook.

Hade en liten diskussion om det idag. Hur privat vill man och bör man vara? Det är ju ändå privat men ändå inte. En lång "vänner" lista med en massa namn som knappt kan kallas vänner. Info som kan komma i fel händer om man inte tänker på vad man skriver och lägger ut för bilder. Vissa lämna ut väldigt mycket om sig själva. Det är uppdateringar var och varannan timme om allt och inget. En massa bilder på sig själv.
Vissa saker vill jag helt enkelt inte veta(som man iofs kan få veta iaf genom new feeds). Vissa saker vill jag hellre får reda på genom personen själv istället för en uppdatering eller skvaller. FB är bra att man återfått kontakten med några men med de flesta så är det som det är. De man vill ha kontakt med kan man väl ha det med ändå utan fb?! I början så var det "status" att ha en lång " vänner" lista, Göra mycket status uppdateringar som möjligt och lägga upp en massa bilder på sig själv och hela sitt liv.

Vad är egentligen okej att lägga upp? Vilka läser? Vad tycker ni?

En intressant artikel om det sociala fenomen.

3 kommentarer:

Jeanna sa...

Men jag håller med dig om precis allt! Både om status på lång vännerlista samt alla dessa uppdateringar som vissa iderligen skriver var och varannan timme.

Personligen är jag bara vänner med folk jag känner och hade pratat med om jag hade stött på dom på stan. (Varför jag ska vara vänner med andra förstår jag inte?)

Therése sa...

Ett brett kontaktnät är aldrig fel! : ) Jag tycker att Facebook är toppen och har kunnat haft kontakt med människor som jag aldrig hade haft annars och skulle sakna i mitt liv.

/Thildisen sa...

Jag har inte sökt upp en enda människa på FB. De vänner jag vill ha är de som sökt upp mig och bett om att få vara vän med mig åsså har jag accepterat. Har dissat en massa knasiga halvbekantingar och rensar faktiskt min vänlista emellanåt. Fy va dryg jag låter... hoppas att jag inte är det.=) Kramkram